Tampereen marttayhdistyksen historia

Tampereen marttayhdistyksen perustavana kokouksena pidetään tilaisuutta, joka järjestettiin kapteeninrouva Aline Mörtengrenin kodissa 4. huhtikuuta 1899. Rouva Mörtengren kutsui luokseen rouva Gerda Klingendahlin, rovastinrouva Alina Sandbergin ja rouva Viv Grönbladin. Heille marttajärjestön lähetti, neiti Anni Furuhjelm, selosti suunnitelmaa yhdistyksestä sekä sen tarkoitusta ja toiminnan suuntaviivoja.

Perustamisvuonna yhdistykseen liittyi 70 jäsentä ja puheenjohtajana toimi Nanny Hellström. Koska yhdistyksen perustajat ja useimmat toimihenkilöistä olivat alkuvuosina ruotsinkielisiä, yhdistyksemme nimi oli aluksi Tammerfors Marthaförening. Myöhemmin yhdistyksen kieli vaihtui suomeksi, ja kun uusi yhdistyslaki astui voimaan vuonna 1925, yhdistys rekisteröitiin Tampereen marttayhdistys -nimisenä.